23 February, 2013

TANAMAN HIJAU YANG TUMBUH DI ATAS NAJIS???





Tidak ada penawar terbaik bagi pasangan yang saling mencintai selain daripada nikah. Islam itu mudah. Jadi, jika sahabat2 diluar yang memilih untuk berkahwin ataw membina baitul muslim, maka bercintalah setelah diijab kabul. Percintaan itu adalah cara syaitan menggoda manusia supaya jatuh kepada perbuatan keji yang dilarang oleh agama. Ya, kita sendiri tahu. Nabi SAW sangat2 menganjurkan pernikahan krn seorang pemuda yg berkahwin umpama telah memenuhi separuh agamanya dan terselamat drpd dosa & maksiat. Kemudian pilihlah wanita yang baik2, sbb Nabi SAW sendiri prnah bersabda:

 Hendaklah kamu menghindari tanaman hijau yang tumbuh di atas najis. Lalu para sahabat bertanya, "Apakah yang dimaksudkan tanaman hijau yang tumbuh di atas najis itu wahai Rasulullah?' Baginda pun menjawab, " Iaitu wanita cantik yang lahir dalam lingkungan keluarga yang bejat (tidak baik akhlaknya)."

Lelaki yg baik disuruh memilih wanita yg baik untuk dijadikan teman hidup. Sama juga halnya dgn wanita muslimah yg baik, terimalah lamaran lelaki yg soleh dan baik akhlaknya (agamanya).



   ~wallahu'alam~






No comments:

Post a Comment