16 February, 2012

...PENSEL & KITA...





ada suatu malam,se0rang adik bertanya kakaknya yang sedang menulis..

"Apa yang akak sedang tulis tu ? akak tulis karangan
ker ??"

" Ha'a dik..akak tengah buat karangan nih..tapi,ada yang lebih penting daripada karangan nih iaitu pensel nih.."

"Apa yang istimewa sangat tentang pensel ni kak ??.."tanya si adik..

"Akak berharap hidup kamu adalah seperti pensel nih..walaup0n sebatang pensel,ada 5 nilai yang b0leh kita pelajari daripadanya..adik nak tahu tak ??.."

"nak..nak..."(sambil mengangguk kpla)

"PERTAMA,pensel nih mengingatkan jika kamu b0leh membuat sesuatu yang hebat dalam hidup ini,jangan lupa,ibarat pensel,ada tangan yg memegangnya..Maka,ingatlah akan adanya kuasa yang membimbing langkah hidup kamu iaitu ALLAH S.W.T ..Dia akan selalu membimbing kita menurut kehendakNya..

KEDUA,ketika menulis,pensel kerap jadi tumpul..Akak terpaksa berhenti untuk mengasahnya..Pensel nih pasti menderita ketika diraut,tapi..hasilnya,ia menjadi lebih tajam dan bagus tulisannya..Begitu juga apa yang akan berlaku dalam hidup kamu..Kamu ,mesti berani menempuh kesusahan kerana ia menjadi baja atau sebab utk diri kamu menjadi lebih baik..

KETIGA,pensel nih mungkin akan menghasilkan tulisan yang salah..Namun kita b0leh memadamkan dan betulkan tulisan nih semula..Begitulah yang akak harapkan pada adik akak nih..sentiasalah memperbaiki kesalahan dalam hidup..Ia bukanlah sesuatu yang hina kerana dengan memperbaiki kesalahan,kita akan sentiasa berada dijalan yang benar..

KEEMPAT,adik tahu tak mana yang lebih penting ? luar atau dalam pensel nih ? tentulah karb0n di dalam nih kan ? sebab tu lah,berhati-hati sikit dengan apa yang tak baik dalam diri kamu tu dan hindarilah..

KELIMA,pensel nih selalu meninggalkan tanda atau g0resan..Sama lar jugak seperti kamu..apa sahaja yang kamu buat,pasti akan meninggalkan kesannya pada diri kamu ataupun 0rang lain..s0,akak harap,adik akak nih berhati-hatilah dan bijak bila buat sesuatu yer..adik faham x ??.."

"Faham ! thanks akak...



   ~wallahu'alam~

No comments:

Post a Comment